Myth and Ideology: Workers’ Representation in Harun Farocki’s Audiovisual Essay Arbeiter verlassen die Fabrik

Main Article Content

Vinicio Benalcázar Jácome

Abstract

The visual essay is constituted as an argumentative and narrative structure that, from audiovisual elements, makes feasible the enunciation of the filmmaker. Arbeiter verlassen die Fabrik, a visual essay by Harun Farocki, expresses the possibility of enunciation and is configured as a discursive tool, which exposes, as a central theme, the worker. This work investigates this particularity and reviews the fragments integrated in the essay. In this exercise, Roland Barthes’ theory «levels of meaning», and Teun Van Dijk’s thesis «categories of text and discourse» are used. From this approach, the relationship between mythical and ideological thinking of the visual constitution of the worker in the film is contrasted. Furthermore, explores the way in which the visual essay constitutes a device to think about the worker. These components are integrated into the epistemological categories to achieve a confluence that, from the levels of meaning, advances to discourse analysis.

Article Details

Section
Articles

References

Adorno, Theodor W. Notas sobre literatura. Akal, 2003.

Alcalá, Fabiola. «La representación de la vida obrera en las imágenes de Harun Farocki. Una propuesta de contravisualización». El ojo que piensa. Revista de Cine Iberoamericano, nº 14, 2017, pp. 61-69.

Alonso, Luis y Carlos Fernández. «Roland Barthes y el Análisis del Discurso». Empiria. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, nº 12, 2006, pp. 11-35.

Ambrosini, Javier Dotta. «La visualidad como objeto: El giro pictórico y los estudios de la cultura visual». Dixit, nº 22, 2015, pp. 38-49. Doi: https://doi.org/10.22235/d.v0i22.380

Arbeiter verlassen die Fabrik (Obreros saliendo de la fábrica). Dirigida por Harun Farocki, 1995. https://vimeo.com/59338090

Barthes, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Trad. por Fernández Medrano. Paidós, 1986.

––. La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Paidós, 1989.

––. Mitologías. Trad. por Héctor Schmucler. 12ª edición. Siglo XXI, 1999.

Cardella, Sebastián. «Agamben, Farocki y las potencialidades disruptivas de la imagen cinematográfica». Questión, nº 54, 2017, pp. 273-286. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/62703

Clash by Night. Dirigida por Fritz Lang, RKO Radio Pictures, 1952.

Domènech, Josep M. Català. «El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva». Archivos de la Filmoteca: Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, nº 34, 2000, pp. 79-97.

El acorazado Potemkin. Dirigida por Serguéi Eisenstein, Mosfilm/Goskino, 1925.

El desertor. Dirigida por Vsevolod Pudovkin, Mezhrabpom Film, 1933.

Eshun, Kodwo. «Harun Farocki: Biography». Harun Farocki, 2015. www.harunfarocki.de/biography.html

Farocki, Harun. Desconfiar de las imágenes. Ed. por Inge Stache. Trad. por Julia Giser. Caja Negra, 2013.

Frauenschicksale. Dirigida por Slatan Dudow, Deutsche Film AG., 1952.

García-Martínez, Alberto. «La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual». Comunicación y Sociedad, vol. 19, nº 2, 2006, pp. 75-105.

Hall, Stuart. Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Ed. por Eduardo Restrepo, Catherine Walsh y Víctor Vich. Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar/Universidad Javeriana Instituto de Estudios Peruanos/Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador/ Envión Editores, 2010.

La classe operaia va in paradiso. Dirigida por Elio Petri, Euro International Film, 1971.

La sortie de l'usine Lumière à Lyon (La salida de la fábrica de Lumière en Lyon). Dirigida por Louis Lumière y Auguste Lumière, Hermanos Lumière, 1895.

Luelmo Jareño, José María de. 2018. «Salidas de fábrica. Lecturas de una metáfora fílmica». L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, nº 26, 2018, pp. 157-168.

Marx, Karl. El capital: crítica de la economía política. Libro primero, vol. 1. Siglo XXI, 1980.

Marx, Karl y Friedrich Engels. «Manifiesto del Partido Comunista». Antología. Ed. por Horacio Tarcus. Siglo XXI Argentina, 2014, pp. 63-99.

Metrópolis. Dirigida por Fritz Lang, UFA, 1927.

Mitchell, W. J. Thomas. Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Trad. por Yaiza Hernández. Akal, 2009.

Novecento. Dirigida por Bernardo Bertolucci, Produzioni Europee Associati (PEA)/Les Productions Artistes Associés/Artemis Film, 1976.

On the Waterfront. Dirigida por Elia Kazan, Horizon Pictures, 1954.

Rancière, Jacques. La noche de los proletarios: archivos del sueño obrero. Trad. por Enrique Biondini y Emilio Bernini. Tinta Limón, 2010.

Tiempos modernos. Dirigida por Charles Chaplin, Charles Chaplin Productions, 1936.

Van Diest, Camila. 2007. «Qué traman las imágenes: Notas a propósito del cine de Harun Farocki». laFuga, 2007. http://www.lafuga.cl/que-traman-las-imagenes/220/

Van Dijk, Teun. La noticia como discurso: comprensión estructura y producción de la información. Trad. por Guillermo Gal. Paidós, 1990.

––.«El estudio interdisciplinario de las noticias y el discurso». Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Ed. por Klaus Bruhn Jensen y N. W. Jankowski. Trad. por Juan Soler. Bosch, 1993, pp. 135-48.