Estética distópica en la pintura del artista cubano Vicente Hernández: el ojo de la tormenta

Main Article Content

Claire Mercier
Osvaldo Hernández González
Diana Rosales Plá

Abstract

Dystopian narrative has been heavily exploited in the field of literature, in contrast to the attention received in the field of visual arts. In relation to this, the purpose of this essay is to highlight, from a critical perspective on the Cuban socio-cultural reality, the characteristic elements of dystopia in Vicente Hernández's pictorial work. After a theorical-contextual tour through the relationships between the dystopian construct and Cuban reality, the essay analyses four representative paintings of the Cuban artist’s dystopian aesthetics, to conclude on the painter post-apocalyptic gaze as a dystopian story about Cuba. In this way, the consideration of Vicente Hernández’s visual universe expects to contribute to the promotion of interest in dystopia in the visual arts and to the development of critical thinking, at a time when the banal spectacle and political correctness constitute a very pronounced part of Cuban culture.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Claire Mercier, Universidad de Talca

Dra. Claire Mercier Profesora Asociada Instituto de Estudios Humanísticos "Juan Ignacio Molina" Editora Jefa Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales Universidad de Talca

References

Acosta, Rinaldo. “Ciencia ficción cubana en los sesenta: Arango, Collazo y Herrero”. Rialta Magazine, 20 diciembre 2019. https://rialta.org/ciencia-ficcion-cubana-en-los-sesenta-arango-collazo-y-herrero/
Agamben, Giorgio. The Time That Remains: A Commentary on the Letter to the Romans. Stan-ford, Stanford UP, 2005.
Berger, James. After the End. Representations of Post-Apocalypse. Minneapolis, Minnesota UP, 1999.
Bobes, Velia Cecilia. “Historia mínima de la Revolución cubana, de Rafael Rojas”. Perfiles lati-noamericanos, 24(48), 2016, pp. 319-325. https://perfilesla.flacso.edu.mx/index.php/perfilesla/article/view/736
Brooks. Darío. “Qué fue el ‘Período Especial’ de Cuba y por qué su gobierno teme que vuelvan ‘los difíciles momentos’ para la economía”. BBC News Mundo, 16 de abril de 2019. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-47941889
Carpentier, Alejo. El reino de este mundo. Madrid: Alianza, 2012.
Deleuze, Gilles y Parnet, Claire. Diálogos. Valencia, Pre-Textos, 1997.
Didi-Huberman, Georges. Peuples en larmes, peuples en armes. L’œil de l’histoire 6. Paris, Mi-nuit, 2016.
Diéguez, Ileana. “¿Qué cuerpos importan?”. Rialta Magazine, 29 noviembre 2020. https://rialta.org/que-cuerpos-importan/
Domingo, Andreu. Descensos literarios los infiernos literarios. Barcelona, Anagrama, 2008.
Durant Karina. “Vicente Hernández: El místico color de las tormentas”. The Archive Cuban Art News, 01 mayo 2014. https://cubanartnewsarchive.org/es/2014/05/01/vicente-hernandez-el-mistico-color-de-las-tormentas/
Eagleton, Terry. Esperanza sin optimismo. Buenos Aires, Taurus, 2016.
Esser Helena. “Re-assembling the Victorians: Steampunk, Cyborgs, and the Ethics of Industry”, Cahiers victoriens et édouardiens, 87, 2018, pp. 1-18, http://journals.openedition.org/cve/3480
García, Luis Ignacio. “La comunidad en montaje: Georges Didi-Huberman y la política en las imágenes”, Aisthesis, 61, 2017, pp. 93-117. http://ojs.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2294/2294
García Navas, Mercedes. El color como recurso expresivo: análisis de las series de televisión Mad Men y Breaking Bad. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Facul-tad de Ciencias de la Información, Departamento de Comunicación Audiovisual, 2016.
Heller, Eva. Psicología del color. Barcelona, Gustavo Gili, 2004.
Hernández, Vicente. Catálogo. Lima: SLG, 2016.
Ibarra Cáceres, Anaeli. “La relación arte-política en Cuba”. Arte y políticas de identidad, 13, 2015, pp. 115-130. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/47952/1/250931-872371-1-SM.pdf
Jameson, Fredric. Archaeologies of the Future. The Desire Called Utopia and Other Science Fictions. New York, Verso, 2005.
Listfield, Scott. Página Instagram: https://www.instagram.com/scottlistfield/?hl=es
López-Avalos, Martín. “La cultura política de la vanguardia o la construcción del ethos revolu-cionario: Cuba 1952-1959”. Tzintzun, 53, 2011, pp. 75-105. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0188-28722011000100003&lng=es&nrm=iso
López, Magdalena. “Utopía y distopía del fracaso revolucionario en la reciente novelística cuba-na”, TRANS-, 14, 2012. https://journals.openedition.org/trans/575
Martínez Heredia, Fernando. “Acerca de ‘palabras a los intelectuales’, 55 años después”. Tareas, 154, 2016, pp. 63-75. https://www.redalyc.org/pdf/5350/535055493007.pdf
More, Thomas. Utopia. Oxford, Oxford UP, 2008.
Moreno, Fernando Ángel. Teoría de la literatura de ciencia ficción. Poética y retórica de lo prospectivo. España, Sportula, 2013.
Mota, Erick. Habana Underguater. Barl Harbour, Atom Press, 2010.
Moylan, Tom. Scraps of the Untainted Sky. Science Fiction, Utopia, Dystopia. Boulder, Westview Press, 2000.
Orwell, George. 1984. Barcelona, Debolsillo, 2014a.
---. Rebelión en la granja. Buenos Aires, Maceda, 2014b.
Reati, Fernando. Postales del porvenir. La literatura argentina de anticipación en la Argentina neoliberal (1985-1999). Buenos Aires, Biblos, 2006.
Rojas, Rafael. Historia mínima de la Revolución cubana. México: El Colegio de México, 2015.
Saldías Rossel, Gabriel. (2015). En el peor lugar posible: teoría de lo distópico y su presencia en la narrativa tardofranquista española (1965-1975). Tesis de doctorado. Departa-mento de Filología Española, Universitat Autònoma de Barcelona, 2015.
Shaffer, Elinor. “VI. El apocalipsis secular: profetas y apocalipsistas a finales del siglo XVIII”. La teoría del apocalipsis y los fines del mundo, Comp. Malcolm Bull. México, FCE, 1998, pp. 233-260.
Vacca, Sofía. “El horror vacuí del Barroco y una artista latinoamericana”. Creación y Producción en Diseño y Comunicación, 80, 2017, pp. 149-151. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=682&id_articulo=14199
Zeki, Semir. Esplendores y miserias del cerebro. 2021. Obtenido de vislab.ucl.ac.uk: http://www.vislab.ucl.ac.uk/pdf/splendours_and_miseries_of_the_brain-es.pdf

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.