Writing about Drug Trafficking: Addictive Stories

Main Article Content

Alberto Fonseca
Carlos Soler

Abstract

Since the popularization of drugs in the mid-twentieth century and their social, econo-mic, and cultural impact, the entire planet has been transformed. Colombia, due to the specific conditions of its geography and the idiosyncrasies of its people, has been an ideal scenario for the production, circulation, distribution, and consumption of psychotropic substances. Throughout the country’s history, journalists, lawyers, and politicians, among others, have understood that the illegality of drugs does not admit concessions, because drug trafficking adapts easily to any expression of violence. This article proposes a vision of Colombian political history in relation to drug trafficking, reviews a representative sample of narco-narratives, and underlines the emergence of the voices of the victims as the new protagonists of these stories.

Article Details

Section
Dossier
Author Biography

Carlos Soler, Independent researcher

Profesional en Estudios Literarios de la Universidad Nacional de Colombia.  Colaborador del Boletín Cultural y Bibliográfico del Banco de la República.

References

Abad Faciolince, Héctor. Angosta. Planeta, 2004.

––. El olvido que seremos. Planeta, 2006.

Bakhtin, Mijail. The Dialogic Imagination: Four Essays. University of Texas Press, 1981.

Bal, Mieke. «Afectivamente efectivo: el afecto como estrategia artístico-política». Afectos y violencias en la cultura latinoamericana. Eds. Reindert Dhondt, Silvana Mandolessi y Martín Zícari. Iberoamericana-Vervuert, 2022, pp. 51-80.

Baudrillard, Jean. Consumer Society: Myths and Structures. Sage Publications, 1998.

Benjamin, Walter. «Excavation and Memory». Selected Writings, volume 2. (Michael W. Jennings, ed.). Harvard University Press, 1999.

Bolívar, Gustavo. Sin tetas no hay paraíso. Quintero Editores, 2005.

Bush, Matthew. Pragmatic Passions. Melodrama and Latin American Social Narrative. Iberoamericana-Vervuert, 2014.

Caballero, Antonio. Sin remedio. Oveja Negra, 1984.

Camacho Guizado, Álvaro. El narcotráfico en la sociedad colombiana. Universidad de los Andes, Universidad del Valle, 2014.

Castro Caycedo, Germán. Nuestra guerra ajena. Planeta, 2014.

Cavarero, Adriana. Horrorism: Naming Contemporary Violence. Columbia University Press, 2011.

Duncan, Gustavo. Los señores de la guerra. Debate, 2015.

Ferreira, Daniel. La balada de los bandoleros baladíes. Universidad Veracruzana, 2011.

––. Viaje al interior de una gota de sangre. Alfaguara, 2017.

​​​​​​​Fonseca, Alberto. Cuando llovió dinero en Macondo: literatura y narcotráfico en Colombia y México. Universidad Autónoma de Sinaloa, 2017.

Franco, Jorge. El cielo a tiros. Alfaguara, 2018.

––. Rosario Tijeras. Plaza y Janés, 1999.

Gabriel García Márquez Papers. Carta del 12 de marzo de 1997 a Mr. Ashbel Green de la editorial Alfred Knopf, series III, correspondence, 1961-2014, undated (11.5 boxes), Harry Ransom Center.

García Márquez, Gabriel. Noticia de un secuestro. Norma, 1996.

González, Beatriz. Historia de la caricatura en Colombia, tomo III/1936–2020. Villegas, 2020.

González González, Fernán E. Poder y violencia en Colombia. Odecofi, 2014.

Gossaín, Juan. La mala hierba. Plaza & Janés, 1981.

Guzmán Campos, Germán, Orlando Fals Borda y Eduardo Umaña Luna. La violencia en Colombia. Tomo I. Taurus, 2016.

Herlinghaus, Hermann. Narco-Epics: A Global Aesthetics of Sobriety. Bloomsbury, 2013.

Jaramillo Agudelo, Darío. Cartas cruzadas. Alfaguara, 1995.

Jáuregui, Carlos y Juana Suárez. «Profilaxis, traducción y ética: La humanidad “desechable” en Rodrigo D. no futuro, La vendedora de rosas y La Virgen de los sicarios». Revista Iberoamericana, nº 68, 2002, pp. 367-392.

Jiménez Gómez, Carlos. Camino de la tragedia nacional. Kimpres, 2009.

Knudsen, Britta Timm y Stage Carsten (eds.). Affective Methodologies: Developing Cultural Research Strategies for the Study of Affect. Palgrave Macmillan, 2015.

Liévano, Azucena. Una historia que no fue contada. Planeta, 1992.

Lleras Camargo, Alberto «En portada de Time». El malpensante, nº 25, 2000, pp. 10-13.

Massumi, Brian. «The Autonomy of Affect». Cultural Critique, nº 31, 1995, pp. 83-109.

Melo, Jorge Orlando. «La cultura». Colombia: la búsqueda de la democracia. Taurus, 2015.

Mendoza, Plinio Apuleyo. Años de fuga. Plaza y Janés, 1979.

Montaña, Antonio. Una fiesta y otras fiestas. ½ Pliego Eds., 1977.

Pardo, Rodrigo. «Colombia en el mundo». Colombia: la búsqueda de la democracia. Taurus, 2015.

Pobutsky, Aldona Bialowas. «Towards the Latin American Action Heroine: The Case of Jorge Franco Ramos’ Rosario Tijeras». Studies in Latin American Popular Culture, nº 24, 2005, pp. 17-35.

Porras, José Libardo. Hijos de la nieve. Planeta, 2000.

Rama, Ángel. La ciudad letrada. Ediciones del Norte, 1984.

Restrepo, Laura. Delirio. Alfaguara, 2004.

Rodrigo D. No Futuro, dirigida por Víctor Gaviria, 1990.

Sáenz Rovner, Eduardo. «Los colombianos y las redes del narcotráfico en Nueva York durante los años 70». Innovar, vol. 24, nº 53, 2014. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/43947/45213.

––. Conexión Colombia: una historia del narcotráfico entre los años 30 y los años 90. Planeta, 2021.

Salazar, Alonso. No nacimos pa’ semilla. Cinep, Corporación Región, 1990.

Samper, María Elvira. 1989. Planeta, 2019.

Samper Pizano, Daniel. A mí que me esculquen. Pluma, 1980.

Sánchez Ortega, Juana. 5749. Planeta, 2021.

Santos Calderón, Enrique. El país que me tocó (memorias). Debate, 2018.

Tirado Mejía, Álvaro. Los años sesenta. Una revolución en la cultura. Debate, 2014.

Vallejo, Fernando. La virgen de los sicarios. Alfaguara, 1994.

Vanden Berghe, Kristine. «Escritura seca, lectores bañados en lágrimas: una lectura en clave emocional de El olvido que seremos». Afectos y violencias en la cultura latinoamericana. Eds. Reindert Dhondt, Silvana Mandolessi y Martín Zícari. Iberoamericana-Vervuert, 2022, pp. 199-220.

Vásquez, Juan Gabriel. El ruido de las cosas al caer. Alfaguara, 2011.

Vitta, Juan. Secuestrados: la historia por dentro. Aguilar, 1996.