Dwellings, Travels, Lessons: Chronotope and Intensity in the “Newest” Chilean Cinema

Main Article Content

Ignacio Nicolás Albornoz Fariña

Abstract

This article exposes some actualizations of the bakhtinian chronotope of the road in three films of the “young Chilean cinema”. It will start by analyzing the different travelling modalities proposed by these works, based on some notions from contemporary philosophy and tourism studies. It will then identify a discrete series of chronotopical sub-motifs, authentic affective moments, that will lead to a working hypothesis, namely: the characters of the studied films move through a “smooth”, generic space, one of intensities, a milieu where what is primed is “experience”, personal growth and self-discovery.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Ignacio Nicolás Albornoz Fariña, Paris VIII Vincennes-Saint-Denis

Ignacio Albornoz Fariña es poseedor de un título de maestría en “Historia, teoría y memoria del cine” (2016) de la universidad París VIII-Vincennes-Saint-Denis y de un master profesional en “Valorización del patrimonio audiovisual” en la misma casa de estudios (2017). En el ámbito profesional, ha realizado pasantías en instituciones como la Cineteca de la Universidad de Chile y la Murnau-Stiftung, en Alemania. Bajo la dirección de la académica Christa Blümlinger (EDESTA, París VIII), prepara actualmente una tesis de doctorado en torno a la producción documental chilena, en el contexto de las iniciativas de restauración memorial de los últimos años. Dentro de sus temas de investigación se encuentran, también, el cine de ensayo, la teoría documental y el desarrollo de los archivos cinematográficos y los centros de producción universitarios en el Chile de los años setenta.