Pictorial Sign and Sculptural Sign in Francisco Méndez and Claudio Girola

Main Article Content

Magdalena Andrea Dardel Coronado

Abstract

This paper studies the concept of sign in the painter Francisco Méndez and the sculptor Claudio Girola, members of the School of Architecture of Valparaíso. It will contextua-lize this practice, understood as an ephemeral plastic gesture associated with the poetic act, and will review some examples made by Girola in the Travesía Amereida (1965) and others led by Méndez in the travesías to Cape Froward (1984) and Curamahuida (1986).It will be suggested that the sign defined part of the individual work of these artists: in the case of Méndez, in the practice of the pintura no alberagda, and in that of Girola, in the material diversity employed. Finally, it will be proposed the existence of a signic turn that determined a particular aesthetic characterized by emergence and material precariousness.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Magdalena Andrea Dardel Coronado, Universidad de los Andes, Chile

Doctora en Historia del Arte por el Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de san Martín.

Investigadora postdoctoral Fondecyt en el Instituto de Historia de la Universidad de los Andes, Chile con el proyecto "Signo pictórico y signo escultórico en Francisco Méndez y Claudio Girola". Parte de sus resultados han sido publicados en capítulos de libros y revistas indexadas.

Actualmente trabaja en la publicación de su tesis doctoral con fondos de Fondart Regional convocatoria 2020.

References

Andermann, Jens. Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago, Ediciones Metales Pesados, 2018.

Arriagada, Sylvia, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007.

Berríos, María. “Apuntes paratácticos sobre la poesía viva de la Escuela de Valparaíso”. Eremuak Nº3, 2016, pp. 12-27.

––. “Arquitecturas invisibles y poesía de acción”. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías. Ed. Lisette Lagnado. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 73-81.

––. “Tácticas de invisibilidad. Arquitectura, juego y desaparición”. Marcelina, nº 3, 2011, pp. 43-61.

Brighenti, Tomasso. Pedagogie architettoniche. Scuola, didattica, progetto. Torino, Accademia University Press, 2018.

Brunson, Cecilia. “Originalidad y vacío. Dos preguntas escultóricas”. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, pp. 169-179.

Correa, Javier y Victoria Jolly. Amereida. La invención de un mar. Polígrafa, Barcelona, 2019.

Crispiani, Alejandro. Objetos para transformar el mundo. Trayectorias del arte concreto-invención Argentina y Chile, 1940-1970. Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, 2011.

Cruz, Alberto. Currículum Vitae. Profesor-Arquitecto Alberto Cruz Covarrubias. Archivo Fundación Alberto Cruz, 1989.

Dardel, Magdalena. “El concepto de Pintura no albergada y su práctica en la Escuela de Arquitectura de Valparaíso (1969-1992)”. Revista 180, nº 43, 2019, pp. 38-47.

Devabhaktuni, Sony, Patricia Guaita y Cornelia Tapparelli. Building Cultures Valparaiso. Pedagogy Practice and Poetry at the Valparaiso School of Architecture and Design. Laussane, EPFL Press, 2015.

Escuela de Arquitectura UCV. Amereida Travesías de 1984 a 1988. Viña del Mar, Taller de Investigaciones Gráficas, Escuela de Arquitectura UCV, 1991.

Fernandéz, Domingo. El signo y el significar. Una reflexión a partir de Ser y tiempo. Bajo palabra. Revista de Filosofía, nº 12, 2016, pp. 319-326.

Garramuño, Florencia. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad del arte. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2015.

Girola, Claudio. Contemporaneidad de la Escultura. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007 (texto original de 1979) pp. 232-257.

––. “Los nuevos campos expandidos de la escultura”. Encuentro de Escultores, Talleres de la Plaza Mulato Gil de Castro, Santiago, noviembre de 1988; ponencia. https://www.ead.pucv.cl/1988/los-nuevos-campos-expandidos-de-la-escultura/

––. Experiencia Americana. Claudio Girola. Tres momentos de arte, invención y travesía. Eds. Sylvia Arriagada, Cecilia Brunson y Tomás Browne. Santiago, Ediciones Pontificia Universidad Católica de Chile, 2007 (texto original de 1969), pp. 218-229.

Iommi, Godofredo. Apertura de los Terrenos. 1971. https://www.ead.pucv.cl/1971/apertura-de-los-terrenos/.

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Santiago, Editorial Universitaria, 1997.

––. “El arte y el espacio”. Revista de Filosofía, vol. 39-40, 2016a, pp. 149-153.

––. “Construir, habitar, pensar”. Teoría, nº 5-6, 2016b, pp. 150-162.

––. “Hölderlin y la esencia de la poesía”. Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México, 2018, pp. 105-124.

Escuela de Arquitectura de Valparaíso (1972): Pizarrones exposición 20 años. https://www.flickr.com/photos/archivo-escuela/13904185749/in/album 72157644068397007/.

Krauss, Rosalind. La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Madrid, Alianza, 2015.

Lagnado, Lisette. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010.

Maderuelo, Javier. La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid, Akal, 2010.

Méndez, Francisco. “Relación con la poesía. Phalène en Francia”. Cuatro Talleres de América en 1979. Ed. Alberto Cruz. “Hay que ser absolutamente moderno”. Valparaíso, Universidad Católica de Valparaíso, 1979.

––. Cálculo pictórico. Santiago, Quebecor World Chile, 1991.

––. De la grandeza. Lo sublime en la naturaleza. La phalène. Acción poética. Santiago, edición del autor, 2015.

––. Historia del curso de murales en Valparaíso 1969-1973. Santiago, edición del autor, 2018.

Pendleton-Jullian, Ann. The Road That Is Not a Road and the Open City, Ritoque, Chile. Cambridge (MA), The MIT Press, 1996

Pérez, Fernando. “The Valparaiso School”. The Harvard Architectural Review, nº 9, 1993, pp. 82-101

––. “Guillermo Jullian: Valparaíso y los años formativos”. Massilia: anuario de estudios lecorbusierianos, 2007, pp.54-67.

Pérez, Fernando y Rodrigo Pérez de Arce. Valparaíso School. Open City Group. Basel, Birkhäuser, 2003.

Pérez de Arce, Rodrigo. “El propio, norte: derroteros creativos al sur del mundo”. Desvíos de la deriva. Experiencias, travesía y morfologías Eds. Lisette Lagnado. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 171-180, 2010.

Taller 3er año de Arquitectura y Diseño Gráfico, “Acto poético Travesía a cabo Froward. Octubre 1984”. Archivo José Vial Armstrong.

Torrent, Horacio (coordinador): La Escuela de Valparaíso y sus inicios. Una mirada a través de testimonios orales. Concurso de Proyectos de Creación y Cultura Artística, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2002.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.