Rethinking narcomarketing in the identity representations of the drugsworld transmitted on Tiktok

Main Article Content

Alejandra León Olvera

Abstract

This article aims to problematize the concept of narcomarketing questioning its validity, explaining from the perspective of cultural studies the production of new digital consumption on Tiktok  where narratives emerge and reinforce the identity representations that have been created in the imaginary of the drugworld. 


Starting from a theoretical framework on the definition of narcoculture as work and social culture, the methods of netnography and critical multimodal discourse analysis are used in the selected corpus of two accounts, to convey the identity representations created from the drugworld in the digital media.


The study analizes and give thought to on the production discourses, also taking into account the general analythics of the reception reactions of consumers, thus problematizing the relevance of the use of the narcomarketing concept as a contribution to the narcoculture  studies under the Cultural Studies and digital consumption perspective, pointing out that interdisciplinary work is necessary to study this culture.

Article Details

Section
Dossier

References

Agudelo Pavas, Valeria. “El rol del publicista dentro de las nuevas plataformas digitales” Memorias del IV Encuentro de Investigación en Publicidad: Nuevos retos de la publicidad en una sociedad en crisis, Bogotá, Universidad Sergio Arboleda, 2020, pp.107-124

Alexander, Jeffrey. Poder y performance. Madrid, CIS, 2017

Brognara, Roberto. Como piensan los algoritmos de marketing. La eficacia en el marketing progrmático. Trad. Ana Alarcón Sánchez y Laura Maya. Madrid, ESIC, 2022

El Imparcial "El Marino Loko: vestía a narcos con lencería para exhibirlos en redes” , El Imparcial ,2020, visitado el 4 de agosto de 2022 URL: https://www.elimparcial.com/mexico/El-Marino-Loko-vestia-a-narcos-con-lenceria-para-exhibirlos-en-redes-20200626-0137.html

Forbes. Social Media en pandemia: el fenómeno TikTok. septiembre 18, 2020. Visitado el 1 de agosto de 2022. URL: https://forbescentroamerica.com/2020/09/18/social-media-en-pandemia-el-fenomeno-tiktok/

Kozinets, Robert. Netnography: Redefined, Londres,Sage Publications TD.2015

Kress, Gunther y Theo Van Leeuwen. Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, Londres, Arnold, 2001

Lipovetsky, Gilles. Gustar y emocionar. Trad. Cristina Zelich, Barcelona, Anagrama, 2020.

León Olvera Alejandra. “La Feminidad Buchona: performatividad, corporalidad y relaciones de poder en la narcocultura mexicana” Tesis para obtener el grado de Doctora en Estudios Culturales, El Colegio de la Frontera Norte 2019

López, Oscar. “Los cárteles mexicanos invaden TikTok” en The New York Times.2020 Visitado el 27 de julio de 2022 URL: https://www.nytimes.com/es/2020/11/28/espanol/america-latina/cartel-tiktok.html

Rincón, Omar “Hacia una teoría de la narcoestética: sin narco no hay paraíso capitalista” Narcotransmisiones neoliberalismo e hiperconsumo en la era del #narcopop. Ed. Danilo Santos López, Ingrid Urgelles Latorre y Ainhoa Vásquez Mejías. México, El Colegio de Chihuahua,2021 pp 53-77

------------------ “Todos llevamos un narco adentro - un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modo de entrada a la modernidad”. Matrizes, vol. 7, no. 2, 2013, pp. 1-33.

Rodríguez Doris Patricia y Ana Margarita Velásquez, “Análisis crítico del discurso multimodal en la caricatura internacional del periódico The Washington Post”, Cuadernos de Lingüística Hispánica, No. 17, 2011, pp. 39-52.

Santos Danilo, Ainhoa Vásquez e Ingrid Urgelles, “Introducción: lo narco como modelo cultural”, Mitologías hoy, vol.º 14, 2016, pp 9-23

Vargas Martin, Paula Arango, Santiago Salgar, Fabián Medina y Paula Casallas. “La narco cultura en la industria musical y su influencia en los centennials” Memorias del IV Encuentro de Investigación en Publicidad: Nuevos retos de la publicidad en una sociedad en crisis, Bogotá, Universidad Sergio Arboleda, 2020, pp 145-152

Valencia, Sayak. Capitalismo Gore, México, México, Paidós , 2016.

Valencia, Sayak y Liliana Falcón. “Narcomodernidades: de endriagos a CEO’s” Narcotransmisiones neoliberalismo e hiperconsumo en la era del #narcopop. Ed. Danilo Santos López, Ingrid Urgelles Latorre y Ainhoa Vásquez Mejías. México, El Colegio de Chihuahua,2021 pp 39-52

Vásquez Mejías Ainhoa e Ingrid Urgelles Latorre “Presentación” Dossier: Mujeres en el narco: entre el estereotipo y la subversión Cuadernos de Humanidades N° 35, enero - junio 2022, pp. 13 - 30 (En línea) URL: http://portalderevistas.unsa.edu.ar/ojs/index.php/cdh/article/view/2451/2362

Wainwright, Tom. Narconomics: Cómo administrar un cartel de la droga. México, Debate, 2018