El pódcast como herramienta de experimentación sonora para las marcas: la narrativa inmersiva en Sonidos que nos transforman de Endesa

Authors

  • Maria Fitó-Carreras Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España
  • Alfonso Méndiz Noguero Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España
  • Montserrat Vidal-Mestre Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España

DOI:

https://doi.org/10.7764/cdi.56.62819

Keywords:

publicidad; podcast; branded content; branded pódcast; inmersión sonora; sonido binaural; narrativa inmersiva

Abstract

El pódcast se ha convertido en un formato de audio emergente para la explotación publicitaria mediante la técnica branded content, empleando el contenido para transmitir los valores de la marca sin hacer uso de mensajes de carácter intrusivo. La técnica aplicada al medio sonoro supone un valor añadido para las marcas gracias al poder evocador del sonido. En este contexto unisensorial, las narrativas de inmersión sonora incrementan la experiencia auditiva convirtiendo al oyente en parte integrante del storytelling. A través del estudio de Sonidos que nos transforman de Endesa, el primero y único branded pódcast inmersivo producido en España hasta la fecha, analizaremos cómo se integra la marca en la narrativa y hasta qué punto el pódcast se configura como un formato adecuado para transmitir el mensaje de la marca a través de la inmersión sonora. La metodología se completa con entrevistas exploratorias a los responsables del proyecto. Los resultados constatan que las técnicas sonoras inmersivas no son un mero ornamento técnico-sonoro aplicado sin casuística, sino que favorecen notablemente el incremento del engagement con la marca debido a la intensidad con la que el oyente vive la experiencia. Asimismo, pone de relieve la existencia de una narrativa propia para el pódcast, que encuentra su metodología y fuentes de producción en la radio –el medio sonoro por antonomasia–, pero amplifica sus posibilidades debido a la ausencia de límites espacio temporales y a su naturaleza grabada.

Author Biographies

Maria Fitó-Carreras, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España

Maria Fitó-Carreras, associate professor of Radio at the Faculty of Communication Sciences of the Universitat Internacional de Catalunya. Ph.D. candidate in Communication. She holds a degree in Law from the Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Her line of research is the study of branded content in the sound media. She has published several articles in The Conversation Spain on sound advertising and podcasting. Advertising producer specialized in sound media. Collaborator in the Consolidated Research Group (2021 SGR 01243) AINA (Analysis of Audio-visual-textual Narrative Identity).

Alfonso Méndiz Noguero, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España

Alfonso Méndiz-Noguero, rector of the Universitat Internacional de Catalunya. Professor of Audiovisual Communication and Advertising. Formerly dean of the Faculty of Communication Sciences and coordinator of the Doctoral Program in Communication, Education, and Humanities. He holds a degree and Ph.D. in Communication, as well as a postgraduate degree in Film and Television Production at UCLA. Visiting researcher at the Hebrew University of Jerusalem, at the Universidad de La Sabana, and at the Universidad del Sacro Cuore. Member of the Consolidated Research Group (2021 SGR 01243) AINA (Analysis of Audio-visual-textual Narrative Identity).

Montserrat Vidal-Mestre, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, España

Montserrat Vidal-Mestre, vice-dean of the Faculty of Communication Sciences at the Universidad Internacional de Cataluña. Ph.D. in Communication Sciences. Master’s degree in Business and Institutional Communication Management at DCEI - UAB and Master’s Degree in Audiovisual Postproduction at the Universidad Abat Oliba. She holds a degree in Political Science and Public Administration from the Universidad Pompeu Fabra. She has obtained the CEP (Certificat d'Études Politiques) from Sciences Po Toulouse. Member of the Consolidated Research Group (2021 SGR 01243) AINA (Analysis of Audio-visual-textual Narrative Identity).

References

Asmussen, B.S., Wilder, R., Williams, N.W., Stevenson, E., & Canter, A. (2016). Defining Branded Content for the Digital Age. Oxford Brookes University.

Ausín-Azofra, J. M., Bigne, E., Ruiz, C., Marín-Morales, J., Guixeres, J., & Alcañiz, M. (2021). Do You See What I See? Effectiveness of 360-Degree vs. 2D Video Ads Using a Neuroscience Approach. Frontiers in Psychology, 12, 612717. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.612717

Balsebre, A. (1995). El lenguaje radiofónico (The Radio Language). Cátedra.

Balsebre, A. (2006). Los mitos de la publicidad radiofónica (The Myths of Radio Publicity). Cátedra.

Barbeito-Veloso, M. L. & Perona-Páez, J.J. (2019). Comunicación organizacional en clave sonora: El caso de Blink, los pódcasts de BBVA (Organizational communication in sound format: The case of Blink, the BBVA's podcasts). Profesional De La Información, 28(5). https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.11

Barratt, M., Maddox, Smith, N., Davis, J., Goold, L., Winstock, A., & Ferris, J. (2022). Who uses digital drugs? An international survey of ‘binaural beat’ consumers. Drug and Alcohol Review, 41(5), 1126-1130. https://doi.org/10.1111/dar.13464

Calleja, G. (2012). In-Game: From Immersion to Incorporation. The MIT Press.

Castelló-Martínez, A. (2014, March 7). Branded Content: Contenidos que marcan. Revisión de casos recientes (Branded Content: Content that makes an impact. Review of recent case studies) (Poster presentation). CAP Scientific Conferences. Málaga, Spain.

Cheadle, H. (2012, July 31). ASMR, the good feeling no one can explain. Vice Media. https://www.vice.com/en/article/gqww3j/asmr-the-good-feeling-no-one-can-explain

CoHost. (2022). State of Branded Podcasts. 2022 Report. CoHost.

Copeland, L. (2017, March 16). How Researchers Are Beginning to Gently Probe the Science Behind ASMR. Smithsonian Magazine. https://www.smithsonianmag.com/science-nature/researchers-begin-gently-probe-science-behind-asmr-180962550/

De Aguilera-Moyano, J., Baños-González, M., & Ramírez-Perdiguero, F. J. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España (Branded Entertainment: Entertainment content as marketing communication tool. A study of its current situation in Spain). Revista Latina de Comunicación Social, (70), 519-538. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1057

De Miguel, R. (2005). La entrevista en profundidad a los emisores y los receptores de los medios (In-deph interviews with media senders and reciviers). In M. R. Berganza y J. A. Ruiz San Román (Coords.), Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación (Research in Communication. A practical guide to methods and techniques of social research in communication). (pp.251-264). Mc Graw Hill.

De Garcillán López-Rúa, M. (2015). Persuasión a través del marketing sensorial y experiencial (Persuasion through Sensory and Experiential Marketing). Opción, 31(2), 463-478. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20401

Del Pino-Romero, C. & Castelló-Martínez, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films (Advertising communication gets fashionable: branded content and fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1), 105-128. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.1.07

Dens, N. & Poels, K. (2023). The rise, growth, and future of branded content in the digital media landscape. International Journal of Advertising, 42(1), 141-150. https://doi.org/10.1080/02650487.2022.2157162

Dentsu. (2022, August 29). La evolución de la radio: el momento del audio (The evolution of radio: the moment of audio). (Image attached) (Post). LinkedIn. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6907647254979846144/

Dowling, D. O. & Miller, K. J. (2019). Immersive Audio Storytelling: Podcasting and Serial Documentary in the Digital Publishing Industry. Journal of Radio & Audio Media, 26(1), 167-184. https://doi.org/10.1080/19376529.2018.1509218

El branded content se convierte en la segunda fuente de ingresos más importante para los medios detrás del Display Advertising (Branded content becomes the second most important source of income for media outlets, behind display advertising) (2021, November 25). Puro Marketing. https://www.puromarketing.com/55/35930/branded-content-convierte-segunda-fuente-ingresos-mas-importante-medios.html

Erbes, M. & Figueroa, T. (2021). Estrategias inmersivas en el mundo audiovisual. La gamificación y el diseño del sonido 3D (Immersive strategies in the audiovisual world. Gamification and 3D sound design). In A. Lovato, M. T. Américo, & V. Cristina Pires Nogueira Valente (Eds.), Deporte, medios y tecnología (Sports, media, and technology). UNR Editora.

Endesa. (2021). Plan de sostenibilidad 2021-2023.

Fernandes, C. & Morais, R. (2021). Podcasts are fashionable too: the use of podcasting in fashion communication. Comunicação Pública, 16(31). https://doi.org/10.34629/cpublica.49

Fernández-Blanco, E., Alameda-García, D., & Martín-Martín, I. (2011). Las estrategias publicitarias de las marcas en el contexto de crisis (Advertising strategies of the brands in the context of crisis). AdComunica, (1), 119-138. https://doi.org/10.6035/12

García-Estévez, N. & Cartes-Barroso, M. J. (2022). The branded podcast as a new brand content strategy. Analysis, trends and classification proposal. Profesional De La Información, 31(5). https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.23

Geets, K. (2019, March 8). El éxito del ‘podcast’ y cómo tu marca puede aprovecharlo (The success of the podcast and how your brand can take advantage of it). MarketingNews. https://www.marketingnews.es/tecnologia/opinion/1132179054405/exito-del-podcast-y-marca-puede-aprovecharlo.1.html

Hardy, J. (2018). Branded content: Media and marketing integration. In S. Brierley, J. Hardy, I. Macrury, & H. Powell (Eds.), The Advertising Handbook (pp. 102-117). Routledge.

Gülmez, E. (2023). Branded Podcasts: The Return of Aural Content With Examples From Turkey. In B. Miguélez-Juan & G. Bonales-Daimiel (Eds.), Handbook of Research on the Future of Advertising and Brands in the New Entertainment Landscape (pp. 135-168). IGI Global.

La Vanguardia vuelve al pódium de la prensa digital en el mes de marzo (La Vanguardia returns to the podium of the digital press in March). (2023, March 31). Dircomfidencial.com.

https://dircomfidencial.com/medios/la-vanguardia-vuelve-al-podium-de-la-prensa-digital-en-el-mes-de-marzo-20230331-0401/

Martí, J. (2010). Funny Marketing. Wolters Kluwer.

Makada, T., Ozair, D., Mohammed, M., & Abellanoza, C. (2016, June). Enhancing Memory Retention by Increasing Alpha and Decreasing Beta Brainwaves using Music. In Proceedings of the 9th ACM International Conference on Pervasive Technologies Related to Assistive Environments (pp. 1-4). AMC. https://doi.org/10.1145/2910674.2935851

Méndiz, A. (2001). Una nueva comprensión de la radio como medio publicitario: posibilidades, estrategias y limitaciones de un medio sin imágenes (A new understanding of radio as an advertising medium: possibilities, strategies, and limitations of a visual-free medium). In M. del P. Martínez-Costa (Ed.), Reinventar la radio. Actas de las XV Jornadas Internacionales de la Comunicación (Reinventing radio. Proceedings of the XV International Conference on Communication) (pp. 143-155). Eunate.

Molina Osorio, M., Gené Salgado, A., & Llopart Morgades, M. (2022). Lavado de marca/ Análisis de caso NIVEA (Brandwashing. NIVEA Case Analysis). Questiones publicitarias, 5(30), 45-53. https://doi.org/10.5565/rev/qp.375

Muñoz, P. & Martí, J. (2006, May 22). Llega el marketing del compromiso (Engagement marketing arrives). Marketing Directo. https://www.marketingdirecto.com/punto-de-vista/la-columna/llega-el-marketing-de-compromiso-pablo-munoz-y-jose-marti

Nafría, I. (2007). Web 2.0: El usuario, el nuevo rey de Internet (Web 2.0: The user, the new king of the Internet). Gestión 2000.

Panarese, P. & Suárez-Villegas, J. C. (2018). Docupublicidad. La función del pathos en el storytelling del documental publicitario (Docu-advertising. the role of “pathos” in documentary advertising storytelling). Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, (58), 63-76. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3115

Paz Aparicio, C., Vázquez Casielles, R., & Santos Vijande, L. (2000). Publicidad y eficacia publicitaria: Influencia de la posición, repetición y estilos publicitarios en la eficacia de los anuncios televisivos entre los jóvenes (Advertising and advertising effectiveness: influence of position, repetition, and advertising styles on the effectiveness of television ads among young people). Universidad de Oviedo.

Piñeiro-Otero, T. & Pedrero-Esteban, L.M. (2022). Audio communication in the face of the renaissance of digital audio. Profesional De La Información, 31(5). https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.07

Presentación Estudio Audio Online 2020 (Annual Online Audio Survey Presentation). (2020, May 13). IAB Spain. https://www2.iabspain.es/presentacion-estudio-audio-online-2020/

Pueo, B. & Sánchez-Cid, M. (2011). El sonido envolvente en entornos audiovisuales inmersivos. Propuestas en el ámbito educativo (Surround sound in immersive audiovisual environments: proposals in the educational field). Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 9(2), 167-184. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.40

Roca-Bardají, P. (2023, January 25). El podcast alza la voz (The podcast raises its voice). La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/economia/20230125/8706329/podcast-alza-voz-brl.html

Rodero, E. (2015). The spark orientation effect for improving attention and recall. Communication Research, 46(7), 965-985. https://doi.org/10.1177%2F0093650215609085

Rodero Antón, E. (2008). Publicidad en radio: Publicidad, sí, pero no radiofónica (Advertising on radio: Advertising, yes, but not radio-like). Área Abierta, 20, 1-16. https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0808230001E

Rodríguez-Rabadán, M. (2021). El papel de la técnica publicitaria Branded Content para generar nuevos vínculos de compromiso entre marca y sociedad (The role of Branded Content as an advertising technique to generate new engagement between brand and society). Questiones Publicitarias, 4(27), 31-37. https://doi.org/10.5565/rev/qp.350

Rogel del Hoyo, C. & Marcos-Molano, M. (2020). El branded content como estrategia (no) publicitaria (Branded content like advertising strategy) Pensar la publicidad, 14(1), 65-75. https://doi.org/10.5209/pepu.68369

Romero-Valldecabres, L. (2017). La dimensión espacial en la ficción sonora: análisis de la creación de imágenes mentales, la atención y la memoria en el oyente (Spatial Dimension in Audio Fiction: Analysis of Mental Image Creation, Attention, and Memory in the Listener) (Doctoral dissertation, Universidad CEU Cardenal Herrera).

https://repositorioinstitucional.ceu.es/handle/10637/8608

Russell, T., Lane, R., & King, K. (1993). Publicidad Kleppner (Kleppner Advertising). Prentice Hall Iberoamericana.

Sánchez-Cid, M. (2006). Capacidad comunicativa del sonido envolvente 5.1 en la producción publicitaria radiofónica en España (Communicative capacity of 5.1 surround sound in radio advertising production in Spain) (Doctoral dissertation, Universidad Rey Juan Carlos). http://hdl.handle.net/10115/570

Sánchez-Olmos, C. (2020). La experiencia de marca a través del estudio de caso de campañas de branded content musical: “Un lugar llamado mundo” de San Miguel (Brand Experience through the case study of musical branded content campaigns: "Un lugar llamado mundo" by San Miguel). Miguel Hernández Communication Journal, 11(1), 17-33. https://doi.org/10.21134/mhcj.v11i0.332

Sánchez-Serrano, D., Bergaz-Portolés, M., & Arranz-Rodríguez, I. (2023). La transformación de la estrategia de medios desde la irrupción del Branded Content. El caso “aprendemos juntos” de BBVA (The transformation of media strategy since the irruption of branded content. Case study “aprendemos juntos” from BBVA). Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 10-27. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e801

Scolari, C. (2020). Cultura Snack: Lo bueno si breve (Snack Culture: The Goodness of Brevity). La Marca.

Schmitt, B. & Zarantonello, L. (2013). Consumer Experience and Experiential Marketing: A Critical Review. Review of Marketing Research,10, 25-61. https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2013)0000010006

Sebastián-Morillas, A., Muñoz-Sastre, M., & Núñez-Cansado, M. (2020). Importancia de la estrategia de comunicación y su relación con el insight para conseguir la eficacia publicitaria: el caso de España (Relevance of communication strategy and its relationship with insight to achieve advertising effectiveness: the Spanish case). Cuadernos.info, (46), 249-280. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1786

Sellas, T. (2018). El uso del podcasting como herramienta de la identidad corporativa en la campaña del 90 aniversario de Iberia. El caso del pódcast Aerolínea Momentos (The use of podcasting to communicate the corporate identity in the Iberia’s 90th anniversary campaign. The case of the podcast Aerolínea Momentos). Communication Papers, 7(15), 155-170. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v7i15.22189

Sellas, T., Martínez-Otón, L., & Ortega, J. (2021). El branded podcast como estrategia corporativa y de marca: sentido de pertenencia, pedagogía social y posicionamiento (The branded podcast as a corporate and brand strategy: sense of belonging, social pedagogy and positioninf). In J. Olivares Santamarina & R. Gago Gelado (Coords.), El Branded Content en la Comunicación Posdigital: Estructuras, aplicaciones y casos de éxito (Branded content in post-digital communication: structures, applications and success stories) (pp. 145-168). Tirant.

Solana, D. (2010). Postpublicidad. Reflexiones sobre una nueva cultura publicitaria en la era digital (Post-advertising. Reflections on a new advertising culture in the digital age). Postagencia.

Slater, M. & Wilbur, S. (1997). A Framework for Immersive Virtual Environments (Five): Speculations on the Role of Presence in Virtual Environments. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(6), 603-616. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.6.603

Street, S. (2014). The Memory of Sound. Preserving the sonic past. Routledge.

Tsagkias, M., Larson, M., & De Rijke, M. (2010). Predicting podcast preference: An analysis framework and its application. Journal of the American Society for information Science and Technology, (2), 374- 391. https://doi.org/10.1002/asi.21259

idal-Mestre, M. (2018). Branding sonoro: Sonokey. El método de impulso emocional y mnemotécnico para las marcas (Audio branding: Audiokey. The emotional and mnemonic boost method for brands). UOC.

Waqas, M., Hamzah, Z. L., & Mohd-Salleh, N. A. (2021). Customer experience with the branded content: A social media perspective. Online Information Review, 45(5), 964-982. https://doi.org/gskj

Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación (Case study as a research methodology: theory, causal mechanisms, validation). CEMA Working Papers, 296. https://econpapers.repec.org/paper/cemdoctra/296.htm

Yin, R. K. (2014). Case Study Research and Methods (5th ed.). SAGE.

Published

2023-09-28

How to Cite

Fitó-Carreras, M., Méndiz Noguero, A., & Vidal-Mestre, M. (2023). El pódcast como herramienta de experimentación sonora para las marcas: la narrativa inmersiva en Sonidos que nos transforman de Endesa. Cuadernos.Info, (56), 293–312. https://doi.org/10.7764/cdi.56.62819