Transmedia, fiction series and social networks. The case of Pulseras Rojas in the oficial Facebook group (Antena 3. Spain)

Authors

  • Victoria Tur-Viñes Universidad de Alicante (España)
  • Raúl Rodríguez Ferrándiz Universidad de Alicante (España)

DOI:

https://doi.org/10.7764/cdi.34.549

Keywords:

transmedia storytelling, crossmedia, TV series, Pulseras Rojas, Facebook, engagement, Askwith, touchpoints

Abstract

We analyzed the Facebook group page of a television series broadcasted in Spain, Pulseras Rojas. The social network is a transmedia platform and a resource of opportunities to stimulate viewer engagement. Our focus is traffic on Facebook derived from the second season, broadcasted by Antena 3 Spanish network between July and August 2013. Following the proposal of Askwith (2007), we consider seven touchpoints: Expanded access, repackaged content, ancillary content, branded products, related activities, social interaction and interactivity. We studied Facebook entries in order to classify the user’s type of involvement, calibrate the corporate response to user demands and evaluate opportunities of both business and participatory culture stimulated by the social network. Facebook is revealed as a powerful tool to engage the viewer, although the network communication strategy has an incipient and undeveloped management that fails to take full advantage of the interactive, two-way nature of the social network.

Author Biographies

Victoria Tur-Viñes, Universidad de Alicante (España)

Profesora Titular del Departamento de Comunicación y Psicología Social de la Universidad de Alicante. Licenciada en Psicología y Doctora en Sociología. Ex Senior Advertising Producer en Publiespaña (Grupo Fininvest). Docente de la Licenciatura de Publicidad y Relaciones Públicas, en el ámbito de la creatividad publicitaria. Autora de los libros “Comunicación publicitaria de juguetes en televisión” (2004), “Marketing Infantil” (2008) y numerosos artículo científicos. Investigadora Principal del grupo de investigación Comunicación e Infancia y del Grupo Comunicación y Públicos Específicos. Sus líneas de investigación son: comunicación científica; creatividad e innovación publicitaria y comunicación e infancia. Vicepresidenta de la Asociación Internacional para la Investigación sobre Infancia, Juventud y Comunicación. Editora de Revista Mediterránea de Comunicación. Miembro Honorífico de la Red Latinoamericana de investigadores en Publicidad (RELAIP). Miembro fundador del Observatorio de Revistas Científicas de Ciencias Sociales.

Raúl Rodríguez Ferrándiz, Universidad de Alicante (España)

Professor of the Department of Communication and Social Psychology at University of Alicante. Extraordinary PhD Award (1998). Author of the books “Apocalypse Show. Intelectuales, televisión y fin de milenio” (Apocalypse Show. Intellectuals, TV and the end of the millennium) (2001); “Frankenstein y el cirujano plástico. Una guía multimedia de semiótica de la publicidad” (Frankenstein and the plastic surgeon. A multimedia guide of advertising semiotics) (co-authored with Kiko Mora, 2002); “La musa venal: producción y consumo de la cultura industrial” (The venal muse: production and consumption of industrial culture, awarded with the International Essay Prize “Miguel Espinosa”, 2010). He was a postdoctoral fellow at the University of Bologna (2000) and made a Teaching Staff at the University of Florence (2003). He has published in the International Journal of Communication, Critical Studies in Media Communication, Comunicar and Designis, among other journals.

Published

2014-06-30

How to Cite

Tur-Viñes, V., & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedia, fiction series and social networks. The case of Pulseras Rojas in the oficial Facebook group (Antena 3. Spain). Cuadernos.Info, (34), 115–131. https://doi.org/10.7764/cdi.34.549